We nemen afscheid van elkaar | Winst met ActiveCampaign
Winst met ActiveCampaign nemen we afscheid

We nemen afscheid van elkaar

Huh? O ja, die e-mails die je af en toe krijgt omdat je de e-mails nooit opent of leest. Hoe zet je een dergelijke automatisering eigenlijk op. Lees verder..
boek in 10 stappen effectieve e-mailmarketing ontmaskerd
Mijn boek helpt jou in 10 simpele stappen om jouw e-mailmarketing op orde te brengen.
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents
    Scroll to Top

    Sommige ondernemers kiezen ervoor om een zogenaamde ‘Last engagement change’ e-mail te versturen. Je geeft je ontvanger de laatste kans om nog te openen en anders nemen we afscheid.

    Geen reactie en dan?

    Er is al geruime tijd geen reactie, lees geopende of gelezen e-mail, op je verzonden e-mails geweest. Wat doe je dan?

    Er zijn twee opties;

    1. je doet niets en schrijft het contact op de achtergrond gewoon uit.
    2. je gaat het contact één of meerdere e-mails sturen om de ‘relatie’ weer op te fleuren.

    Opschonen of afscheid nemen?

    Zelf kies ik voor de eerste optie. Dat doe ik met het idee, dat als mijn emails blijkbaar niet interessant genoeg zijn, ik afscheid neem.
    De andere reden waarvoor ik dat doe, is mijn ‘ranking’ binnen ActiveCampaign. E-mails die niet geopend of gelezen worden worden minder hoog aangeschreven en dat heeft invloed op mijn betrouwbaarheid als afzender en dus de aflevering van mijn e-mails.

    Als je kiest voor de tweede optie stuur je feitelijk extra e-mails naar ontvangers waarvan je eigenlijk al weet dat ze niet lezen of openen. De betrouwbaarheid voor deze ontvangers is al niet hoog en wordt door het versturen van de extra e-mail echt niet hoger, sterker nog als ze weer niet lezen of openen wordt deze nog lager.

    Daarnaast loop je zelfs de kans dat de ontvanger het irritant vindt en uitschrijft. Dat laatste is dan weer meegenomen, maar de kans dat ze een reden meegeven ‘spam’ is absoluut aanwezig en dat zou ‘killing’ zijn voor jouw betrouwbaarheid.

    Als jij toch dergelijke e-mails wil sturen dan is dat relatief simpel in te stellen in ActiveCampaign en dat zal ik hieronder ook uitleggen.

    Andere opties

    Voor dat ik verder ga, wil je nog even wijzen op twee andere tips hoe je kan opschonen.
    Eerlijk is eerlijk dat doe ik ook voor de interne links en om jou te laten zien hoe je op deze manier invloed kan uitoefenen op SEO (Search Engine Optimization).
    In mijn tip ‘Contacten opschonen‘ laat ik je zien hoe je simpel en handmatig je lijsten kunt opschonen. In de tip ‘Hoe kun je contact activiteiten bijhouden?‘ laat ik je zien hoe je, middels een aantal hulp automatiseringen, simpel kunt zien welke status een contact heeft en wanneer de laatste datum was dat er een mail geopend werd, op een link werd geklikt en wanneer je website is bezocht. Deze hulpautomatiseringen adviseer ik per definitie om in te voeren als je dat nog niet hebt gedaan.

    Last engagement change

    Goed, hoe zet je een dergelijke automatisering op. Gelukkig helpt ActiveCampaign je hier enorm mee. Er zijn drie automatiseringen die deze actie compleet maakt.

    1. Last engaged date
      Deze automatisering vult een zelf aan te maken datum veld met de datum dat je contact een e-mail leest en/of op een link klikt. Dit is vrijwel gelijk aan een van de hulpautomatiseringen in de tip ‘Hoe kun je contact activiteiten bijhouden?‘ alleen nemen we hier niet mee wanneer de laatste keer was dat je website werd bezocht.
    2. Last Engaged – Re-engagement
      In deze automatisering stuur je na een x tijd (standaard ingesteld op 3 maanden) dat er geen e-mail is gelezen of op een link is geklikt een e-mail om dat aandacht weer te trekken.
    3. Last Engaged – Last Chance
      In deze laatste automatisering stuur je na x tijd (ingesteld op 6 maanden) een laatste e-mail, en na een week wordt als de e-mail niet wordt gelezen het contact uitgeschreven van de door jou op te geven lijsten. Als de e-mail wel wordt gelezen dan start je hele circus weer van voor af aan.

    Deze 3 automatiseringen staan al in de bibliotheek van de automatiseringen.
    Voordat je de drie automatiseringen invoert moet je eerst een datum veld aanmaken die je gaat gebruiken om te kunnen kijken wanneer de laatste datum is dat iemand de e-mail leest of op een link klikt.

    Aanmaken eigen datum veld

    Ga hiervoor naar Lijsten en dan naar beheer velden.

    • Hier klik je als eerste op ‘Groep toevoegen’. ActiveCampaign biedt de mogelijkheid om eigen velden te groeperen en dat gaan we dan ook doen.
    • Geef een naam bij ‘Groep naam’. Ik voer hier in ‘Engagement’ en klik op aanmaken. Maar je kunt natuurlijk een eigen naam bedenken.
    • Klik dan op ‘Veld toevoegen’ en vul de eerste naam in, bijvoorbeeld ‘Laatste engagement datum’.
    • Selecteer bij ‘Groep’, de net aangemaakte groep, in mijn geval ‘Engagement’ en selecteer bij ‘Field Type’ datum en klik op ‘Toevoegen’

    Dit veld gaan we gebruiken voor de drie automatiseringen.

    Automatisering maken

    Nu gaan we 3 automatiseringen maken.
    Om het je makkelijk te maken staan deze dus al in de bibliotheek zodat je die kunt importeren.

    • Klik op het icoon voor “Automatiseringen’ in de linker zijbalk.
    • Klik dan op ‘Maak een automatische serie’.
    • Type dan in het veld ‘Recepten zoeken’ de naam van een van de drie automatiseringen
      Last engaged date, Last Engaged – Re-engagement en als laatste Last Engaged Date – Last Chance en klik op ga verder.
    • Nu start er een Automatiseringsinstallatie wizard en klik op ‘Nu beginnen’ en volg de instructies. Bij de eerste automatisering kies je voor het net aangemaakte veld en bij de laatste automatisering kies je voor de voorlaatste automatisering.
    • Het spreekt redelijk voor zich wat je moet doen.
    • De e-mails in de automatisering moet je nog zelf vullen.
    • Maak de automatisering actief.

    In de automatiseringen 2 en 3 kun je zelf bepalen na hoeveel tijd je de e-mails wilt versturen. Zoals gezegd staat het nu standaard ingesteld na 3 en 6 maanden. Je bent nu klaar om over de door jou gekozen periode de ontvanger aan te zetten om je e-mails weer te lezen of ze uit te schrijven van je lijst(en).

    Laat mij gerust weten als je een vraag hebt of een idee voor een nieuwe tip.

    0 0 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    4 Reacties
    nieuwste
    oudste Meest op gestemd
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Marjan

    Ik kies optie 2..omdat blijkt dat als AC denkt dat mensen niet meer actief zijn het blijkt dat ze wel degelijk mails lezen via preview ofzo. Heb toch regelmatig mensen daardoor weer geactiveerd.

    Patrick de Boer

    Hoi Jan,
    Ik gebruik hiervoor de standaard ‘engagement tracking’ automations voor. Dan hoef je niets met data te doen, dat zijn twee automations die samenwerken.

    Ja, ik wil ook de wekelijkse Maandag ActiveCampaign Tip ontvangen

    4
    0
    Ik ben heel benieuwd naar jouw mening, laat je een reactie achter?x
    ()
    x