Waarom zou ik mijn leads door een persoonlijk klantpad leiden?

Elke potentiële klant(lead) is uniek. Wat is dan de reden dat veel ondernemers elke lead op dezelfde wijze behandelen? Maak jij die fout ook?
ActiveCampaign contactvelden groeperen

Stuur jij je leads door een standaard 'one-size-fits-all' e-maifunnel?

Als je dat doet is de kans groot dat je veel kansen mist om een goede band (Know, Like, Trust) op te bouwen met je lead en je mist de kans om de lead de juiste informatie te sturen.

Verbinding en relevantie zijn de twee sleutels in elke e-mailfunnel.

Hoe zorg je voor verbinding en relevantie in je e-malfunnel?

Eenvoudig: door te segmenteren en het persoonlijk te maken.

Segmenteren

Segmenteren is niets meer en niets minder dan zoveel mogelijk te weten te komen over je lead. Passen ze in een specifieke persona, die je hebt opgesteld voor je onderneming? Wat is het hun grootste probleem wat jouw product of dienst kan oplossen? Wat zijn de interesses, gebaseerd op de specifieke content die ze op jouw website hebben bezocht? Waar wonen ze? Is het een man of een vrouw? In welke leeftijdsgroep vallen ze?

Allemaal informatie die zeer waardevol is voor jou om nog persoonlijker te kunnen mailen.

Al deze informatie kun je toevoegen in je autoresponder, in mijn geval ActiveCampaign, middels tags, om zo informatie over je lead te kunnen aanvullen.

Hoe kom je aan die aanvullende informatie? Simpel. Vraag het aan je lead. Dat kan op verschillende manieren, echt persoonlijk vragen als je een lead bijvoorbeeld in het echt tegenkomt. Een andere manier is om via een e-mail die informatie te vragen en door tags dit aan te vullen in je autoresponder.

Het is onmogelijk om een compleet profiel te genereren op het moment dat een lead zich inschrijft via bijvoorbeeld een opt-in formulier. Dit gebeurt over een langere periode in een bewust traject van informatie verzamelen over je lead.

Deze verzamelde informatie zorgt ervoor dat je steeds meer te weten komt over je lead en daardoor kun je steeds beter segmenteren en de e-mails persoonlijker maken.

Voorbeeld

Laat ik als voorbeeld nemen dat jij een uniek progamma hebt wat zowel mannen als vrouwen kan helpen om gewicht te verliezen. Omdat mannen en vrouwen andere overtuigingen, wensen en doelen hebben om af te vallen is het verstandig om je e-mailfunnel daar ook zo specifiek mogelijk op in te richten.

Omdat je weet dat je lead een vrouw is , kun je een e-mail sturen die geheel gericht is op de overtuigingen, wensen en afvaldoelen voor een vrouw. Een man zal zich in deze mail niet aangesproken voelen, zorg er dus voor dat door middel van het segmenteren jouw mannelijke leads deze mail niet ontvangen.

Een stap verder kan bijvoorbeeld zijn als jij weet hoeveel gewicht de lead wil verliezen of zelfs hoeveel de persoon nu weegt. Deze informatie kun je dan laten terugkomen in de gepersonaliseerde e-mail.

Hoe specifieker gericht op de persoon hoe groter de kans dat de betrokkenheid en aankoopbehoefte wordt vergroot doordat je veel beter gaat aansluiten op de relevantie en behoeften.

Het is dus nu tijd geworden om na te denken hoe jij kunt beginnen met het aanvullen van informatie over je lead, om zo beter te kunnen segmenteren en persoonlijke e-mails te versturen.

Het is het topje van de ijsberg als het gaat om een persoonlijk klantpad. Ik kan het hebben over dynamische klantpaden gebaseerd op de acties die de lead zelf onderneemt…. misschien een volgende keer.

Voor nu, weet …….. dat een persoonlijke klantpad veel effectiever is dan een ‘one-size-fits-all’ klantpad.

Hoe ver ben jij al met segmenteren en informatie verzamelen over je contacten? Laat het in een reactie hieronder weten.

Meer weten? In mijn boek ‘in 10 stappen effectieve e-mailmarketing ontmaskerd’ heb ik een duidelijk stappenplan gemaakt hoe jij jouw e-mailmarketing kunt verbeteren.

Delen mag altijd, gebruik dan een van de buttons hieronder.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Laatste artikelen

Lijsten of tags?

Lijsten of tags? That is the question.
Wat zijn lijsten en wat zijn tags en hoe gebruik je ze het meest efficiënt.
Eigenlijk is er geen gouden regel, het is meer wat jij zelf het prettigste vindt werken.

Lees verder »

Split- of A/B test

Soms weet je niet wat de juiste onderwerpregel is van een e-mail. Je twijfelt welke beter is. Gelukkig heeft ActiveCampaign de optie om een zogenaamde split- of A/B test te doen.

Lees verder »

Volg op Facebook

Schrijf je onderstaand in voor de wekelijkse ActiveCampaign Maandag Tip