Waarom een GOAL in je automatisering belangrijk is | Winst met ActiveCampaign

Waarom een GOAL in je automatisering belangrijk is

Je hebt vast wel eens een e-mail ontvangen over een product wat je al hebt gekocht bij dezelfde ondernemer. Killing voor je geloofwaardigheid en zo simpel te voorkomen. Een van de manieren met ActiveCampaign is het gebruik maken van 'GOALS'.

GOALS of doelen, een krachtig onderdeel van je automatisering

Een belangrijk verschil ten op zichte van e-mailmarketing tools is dat ActiveCampaign een marketing automation tool is. Marketing Automation gaat een stap verder dan alleen maar op de automatisch piloot geautomatiseerd e-mails versturen. Het signaleert (als jij dat instelt) een actie van je contact en daarop kun je gelijk reageren.

In de inleiding gaf ik al aan hoe vaak het voorkomt dat je een aanbieding blijft ontvangen van een product dat je net hebt gekocht bij dezelfde ondernemer. Hier is niet nagedacht (of de gebruikte e-mailmarketing tool kan dat niet aan) dat na de aankoop van een product de, nu klant, niet meer in de lead (weggever) funnel moet zitten.

Zodra een aankoop is gedaan is mijn advies om de klant uit de weggeef funnel te halen. Het is niet geloofwaardig als jij na een aankoop nog een aanbieding stuurt omdat je dat zo in de e-mailfunnel hebt ingesteld. Marketing Automation gaat over actie = reactie.

Actie = Reactie

En dat is met ActiveCampaign eigenlijk heel erg simpel. Uiteraard kun je dat op meerdere manieren realiseren, maar in deze TIP wil ik de ‘GOAL’ onder de aandacht brengen.

GOAL

Een ‘GOAL’ of doel kun je beschouwen als een punt in je automatisering waar je een contact naar toe wilt hebben als er iets is bereikt. Een contact zit in je automatisering van je ‘weggever’. Het contact ontvangt de e-mails zoals jij die zorgvuldig hebt gemaakt volgens je klantpad. Maar ‘opeens’ koopt je contact een product. Dat is helemaal goed natuurlijk en daar ben je op ingespeeld, omdat jij een klantpad hebt gemaakt met actie – reactie opties. het contact heeft een product gekocht en jij hebt bedacht dat de automatisering waar het contact in zit gelijk moet stoppen. Het contact moet nu naar een andere tak van je klantpad. Met een GOAL of doel kun je dit heel simpel bereiken.

Wat is een GOAL?

Een GOAL is een plaats in je automatisering waar het contact naar toe springt als een ingesteld doel bereikt wordt. Bij de aankoop van een product kun je een tag/label laten aanbrengen bij het contact. Het verkrijgen van de tag/label is het doel. De aanleiding om te zorgen dat het contact stopt met het ontvangen van e-mails in de automatisering van de weggever.

Voorbeeld

Een voorbeeld is uiteraard veel duidelijker. Zie hiervoor onderstaande video.

Waar bestaat het element GOAL uit?

Een goal/doel kun je aan je automatisering toevoegen door het element te kiezen uit de elementen vermeld onder de optie ‘voorwaarden en werkstromen’.
winst-met-activecampaign-goal-of-doel-1

Uit welke 5 elementen bestaat een GOAL of doel?

De vijf elementen zijn:

1. De naam van het doel (“Naam”)

Dit is de interne naam van het doel. Dit is alleen voor jouw duidelijkheid.

2. De voorwaarde (“spring naar deze actie als…”)

Hier creëer je een voorwaarde waaraan contacten moeten voldoen om een doel te bereiken. Deze voorwaarde kan bestaan uit bijna alle gegevens die beschikbaar zijn in je account.

3. Locatie (“en wanneer dit doel is…”)

Dit bepaalt of contacten in aanmerking komen om een doel te bereiken, op basis van hun huidige positie in een automatisering. Er zijn twee locaties om uit te kiezen:

  • Onder de positie van het contact: een contact kan dit doel alleen bereiken en er direct naartoe gaan als het doel zich in een automatisering onder zijn positie bevindt. Als het doel zich in een automatisering boven het contact bevindt, komen ze niet langer in aanmerking om het doel te bereiken en gaan ze er niet naartoe.
  • Overal: een contact kan het doel bereiken en er vanuit elke positie in de automatisering naartoe gaan. Deze instelling kan worden gebruikt als een automatisering een “If / Else” -element bevat, omdat het contact hierdoor van een pad in een automatisering naar het doel kan springen. Als een contact (1) al door het doel ging en (2) niet aan de doelvoorwaarden voldeed, zullen ze niet naar het doel springen als ze later aan de voorwaarden voldoen.

4. Trigger conversie (“Start deze conversie als het doel is behaald”) (alleen vanaf PLUS versie)

Je kunt bepalen of het behalen van dit doel een conversie zal veroorzaken, geen conversie, of u kunt een nieuwe conversie maken wanneer het doel is bereikt.

5. Actie (“Als het contact niet aan de voorwaarden voldoet”)

Je kunt de volgende actie uitvoeren voor contactpersonen die bij deze doelactie aankomen, maar nog niet aan de voorwaarden voldoen om het doel te bereiken. Er zijn drie acties waaruit u kunt kiezen:

  • Ga toch verder: Het contact gaat naar de volgende stap in de automatisering.
  • Wachten totdat aan de voorwaarde is voldaan: Contacten blijven wachten tot het moment het ingestelde doel wordt behaald. Er is geen limiet hoelang het contact hier blijft wachten.
  • Eindig deze automatische serie: de automatisering wordt gestopt zodra het contact deze stap bereikt.

Meten is weten

Een ander voordeel van het gebruik van de GOAL of doel, is dat er opeens meetgegevens beschikbaar komen. Dus hoe effectief is jouw automatisering eigenlijk? Het gebruiken van GOALS geeft namelijk meetgegevens. Hoeveel contacten bereiken het ingestelde doel? Dus in bovenstaand voorbeeld, hoeveel contacten die de weggever downloaden worden klant? Dat kan hele interessante informatie opleveren om bepaalde besluiten te nemen.

Reactie

Ik ben heel benieuwd of jij al GOALS of doelen gebruikt en waarvoor. Ik lees het graag in de comments onderaan de pagina.
0 0 vote
Article Rating

Ja, ik wil ook de wekelijkse Maandag ActiveCampaign Tip ontvangen

Abonneer
Abonneren op
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x