Split- of A/B test

Soms weet je niet wat de juiste onderwerpregel is van een e-mail. Je twijfelt welke beter is. Gelukkig heeft ActiveCampaign de optie om een zogenaamde split- of A/B test te doen.
Activecampaign A/B test of splittest

Wat is een split- of A/B test?

Een split- of A/B test (in dit artikel zal ik het verder als A/B-test benoemen) is een mogelijkheid om de effectiviteit van twee opties te meten.
De ontvangers van je e-mail worden al dan niet geautomatiseerd verdeeld in twee groepen, die elk een ander aanbod getoond krijgen. Bijvoorbeeld een andere onderwerpregel.

Door voor beide groepen de effectiviteit te meten (in het geval met een onderwerpregel de openingsratio) kan worden vastgesteld welk concept het beste ingezet kan worden

Is een A/B-test zinvol?

Ja zou mijn antwoord zijn. Wel een ja met een maar.
Als het gaat om betrouwbare resultaten is het wel gewenst dat je een groot volume kunt meten. Denk dan aan maillijsten van minimaal 10.000 contacten. Dat levert naar verwachting betrouwbare cijfers op en vaak ok een duidelijke winnaar van de test.

Maar, dat houdt niet in dat je met een kleine maillijst deze waardevolle optie niet kunt gebruiken. Je zult het dan alleen anders inzetten.

Heb je een kleine maillijst?

Geen probleem. Ook dan kun je deze waardevolle tool gebruiken. Stel je hebt een lijst van 500 contacten en je twijfelt over een goede onderwerpregel. Je kan dan een A/B-test opzetten om je lijst eerst op te splitsen in 200 contacten en deze contacten door de split-test te halen. Hiermee heb je een kleine voorsortering gemaakt. De winnende onderwerpregel gebruik je dan later om de overige 300 contacten te mailen.

Hoe kun je een A/B test gebruiken in ActiveCampaign?

In ActiveCampaign heb je twee mogelijkheden om de A/B-test te gebruiken, namelijk;

  • in een e-mail in een automatisering en/of;
  • in een campagne.

A/B test in een automatisering

Binnen een automatisering kun je kiezen voor de actie ‘Opsplitsen’. Hierin kun je twee verschillende soorten splitsingen maken: een voorwaardelijke splitsing en een gelijke verdeling

Door gebruik te maken van een splitsing kun je nagaan welke benadering binnen je automatisering uiteindelijk het beste werkt.

Let op: om contactpersonen deel te laten nemen aan een A/B test, moeten ze deze actie in hun pad van de automatisering wel tegen komen. Als een A/B test eenmaal in gang is gezet, kan deze niet meer worden bewerkt.

Het zou een te technisch artikel worden als ik de uitvoering hiervan hier ga behandelen. Dit binnenkort terug te lezen in de ActiveCampaign kennisbank, die ik gratis voor mijn klanten beschikbaar stel.

A/B test in een campagne

Met een A/B test kun je verschillende versies van een campagne testen door elke versie naar een deel van je lijst te sturen. De versie die de beste resultaten oplevert, wordt vervolgens naar de rest van jouw lijst gestuurd. Door middel van A/B testen kun je dus achterhalen wat het beste werkt bij jouw contacten en zo jouw e-mail marketing verbeteren.

Je kunt vijf verschillende versies van een mail testen en aangeven naar hoeveel contacten elke versie gestuurd kan worden. Er zijn twee soorten split testen:

  • Test de onderwerpregel en/of de zender informatie
    Je kunt maximaal vijf versies testen van de onderwerpregel, pre-header text en zenderinformatie testen.
  • Test de onderwerpregel, zenderinformatie en/of inhoud e-mail
    Je kunt maximaal vijf versies testen van de onderwerpregel, pre-header text, zender informatie en inhoud van de mail.
Ook hier geldt het zou een te technisch artikel worden als ik de uitvoering hiervan hier ga behandelen. Dit staat binnenkort in de ActiveCampaign kennisbank.

Hoe ga jij nu verder?

Met behulp van A/B testen kun je nu werken aan een nog betere benadering van je contacten.
Een relatief simpele manier om te ‘testen’ zonder dat de ontvanger weet dat het een test ondergaat, om op zoek te gaan naar wat jouw contacten het meest aanspreekt.

Heb je vragen over A/B testen of over andere zaken? Stel je vraag gerust onderaan dit artikel.

Delen mag altijd, gebruik dan een van de buttons hieronder.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Laatste artikelen

Lijsten of tags?

Lijsten of tags? That is the question.
Wat zijn lijsten en wat zijn tags en hoe gebruik je ze het meest efficiënt.
Eigenlijk is er geen gouden regel, het is meer wat jij zelf het prettigste vindt werken.

Lees verder »

Split- of A/B test

Soms weet je niet wat de juiste onderwerpregel is van een e-mail. Je twijfelt welke beter is. Gelukkig heeft ActiveCampaign de optie om een zogenaamde split- of A/B test te doen.

Lees verder »

Volg op Facebook

Schrijf je onderstaand in voor de wekelijkse ActiveCampaign Maandag Tip