Lijsten of tags?

Lijsten of tags? That is the question. Wat zijn lijsten en wat zijn tags en hoe gebruik je ze het meest efficiënt. Eigenlijk is er geen gouden regel, het is meer wat jij zelf het prettigste vindt werken.
ActiveCampaign lijsten of tags

Segmentatie

Lijsten en tags zijn twee van de meest voorkomende manieren om uw contacten te groeperen (of ook wel segmenteren genoemd).

In ActiveCampaign kun je lijsten en tags gezamenlijk gebruiken om verschillende segmenten te maken. Door lijsten in combinatie met tags te gebruiken, kun je zeer doelgerichte segmenten maken, zodat je effectief met de juiste contacten kunt communiceren.

Laten we hier iets verder op ingaan. Zie ActiveCampaign als ouderwetse kaartenbak.

Kaartenbak

De kast is ActiveCampaign, daar zitten alle contacten in. In de kast zitten allemaal laden. De laden kun je zien als de lijsten. Dat is eigenlijk gelijk aan de eerste laag van segmenteren.

In de lade (lijst) kunnen scheidingskaarten zitten. Deze kaarten zijn eigenlijk de tags. Hiermee onderscheid je de contacten in de lade (lijst). In een gemiddelde la zitten de alfabet kaartjes om de contacten te onderscheiden. Dus achter het kaartje (tag) E heeft een achternaam beginnend met een E. De tags zijn dus de tweede laag van segmenteren.
Als je dit principe hanteert is segmenteren eigenlijk heel makkelijk te begrijpen en toe te passen.
Het voordeel van de moderne technologie is dat we nu heel veel kaartjes (tags) kunnen plakken aan een contact dan dat zou kunnen in een ouderwetse kaartenbak.

Wil je nog verder segmenteren, dan zou je nog kunnen werken met ‘custom fields’. Maar in dit artikel houden we het even bij lijsten en tags.

Hoeveel lijsten?

Hoeveel lijsten heb je nu nodig of is wenselijk? Dat is een persoonlijke voorkeur. Veel ‘marketing specialisten’ geven aan dat je maar 2 lijsten mag hebben;

  • één voor leads en 
  • één voor klanten.
Ik heb het geprobeerd maar ik vind dat te weinig. Ik vind het zelf prettig om ook lijsten te hebben per digitale weggever en soms zelf per product. Het voordeel hiervan is dat, zoals ik dat eerder heb uitgelegd in dit artikel, als een contact zich uitschrijft ingeschreven blijft op de andere lijsten.

Maar zoals gezegd er is geen gouden regel. Gebruik lijsten zoals jij het wilt. Zorg wel dat het overzichtelijk blijft.

Het probleem wat zou kunnen optreden bij meerdere lijsten, is dat als een contact zich uitschrijft deze waarschijnlijk verwacht dat hij zich volledig uitschrijft. Als het contact dan een e-mail krijgt van een andere lijst zou het contact zich kunnen uitschrijven maar dan met reden van spam. Dat is niet goed voor je rating binnen ActiveCampaign.

Het laatste kan eigenlijk voorkomen worden als je heel erg goed segmenteert. Dan stuur je namelijk de Juiste e-mail, naar de Juiste persoon op het Juiste moment.

Hoeveel tags?

Maar eerst wat is een tag eigenlijk?

Tags zijn ‘labels’ om essentiële gegevens snel en gemakkelijk toe te voegen aan een contact. De contacten zelf kunnen de tags die je op hen toepast niet zien, omdat tags alleen worden weergegeven in interne contactrecords. Je kunt contacten segmenteren en of selecteren met algemene tags.

Over het algemeen helpen tags je om georganiseerd te blijven of ze activeren een actie, en soms doen ze beide. In ActiveCampaign zijn dit de drie hoofdfuncties van tags:

  1. Organiseren;
  2. start trigger;
  3. conditional content.

Organiseren

Het hoofddoel van tags – om te helpen met de organisatie – is het filteren van contactgegevens   en middels tags het bekijken van individuele contactgegevens.
Deze functionaliteit biedt een momentopname van de bladeren door de contacten, wat soms alles is wat je nodig hebt om een vraag te beantwoorden.

Start trigger

Het toevoegen of verwijderen van tags kan de start zijn voor het activeren van acties. Het toevoegen of verwijderen van een tag kan een automatisering starten waardoor er andere voorgedefinieerde acties kunnen worden uitgevoerd. Dit kan van heel simpel tot heel complex uitgevoerd worden. 
Als voorbeeld; door het toevoegen van een tag ‘aankoop product A’ kun je een contact uit een kennismakings cyclus halen en zo voorkomen dat je e-mails blijft sturen om product A te kopen.

Conditional content

Middel tags kun je segmenteren in bijvoorbeeld een automatisering of een campagne.
Maar je kunt op die manier inhoudsblokken in e-mails verbergen of weergeven op basis van de tags van contactpersonen. Dat heb ik in dit artikel uitgelegd.

Hoe gebruik je tags?

Wel belangrijk bij tags, is dat je vooraf een goede strategie bedenkt hoe je de tags gaat gebruiken en waarvoor. Voor je het weet is het een grote chaos van tags.

Gebruik bijvoorbeeld voorloop letters om tags te categoriseren. Bijvoorbeeld tags die je gebruikt om een actie te starten kun je noemen [TRIGGER – naam tag].

In een later artikel zal ik een strategie geven hoe je tags het beste kunt gaan inzetten.

Ik ben heel benieuwd hoe jij lijsten en tags gebruikt.

Delen mag altijd, gebruik dan een van de buttons hieronder.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Patrick de Boer Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Patrick de Boer
Gast

Ik gebruik tags ook om bij te houden wat er gebeurd met mijn automatiseringen. Iedereen die zich inschrijft, een verkooppagina bezoekt etc. krijgt een tag met het weeknummer erbij. Iedere week pas ik die automations aan (vijf minuten werk) zodat het nieuwe nummer gegeven wordt en ik neem over hoeveel mensen die week acties hebben genomen. Op die manier kan ik goed zien wat de effecten zijn van mijn marketing. Ook gebruik ik tags om te zien of subscribers misschien op een bepaalde link hebben geklikt of zichzelf in een bepaalde categorie hebben geplaatst. Dat kan inderdaad interessant zijn voor… Lees verder »

Laatste artikelen

Wachtwoord aanpassen

Wachtwoorden. Een soort haat liefde verhouding is dat voor de gemiddelde ondernemer. Een moeilijk te raden wachtwoord wat ook nog aan allerlei eisen moet voldoen. Lastig…. Maar aan de andere kant een makkelijk te raden wachtwoord kan anderen zomaar toegang geven tot jouw klanten… Tijd voor een serieuze blik naar jouw wachtwoorden.

Lees verder »

ActiveCampaign en nieuwe functies

Soms loop je zomaar tegen een geweldig functie aan. Een mooie verrassing van ActiveCampaign. Een waarschuwing ontvangen dat je op het punt staat een andere automatisering op te starten door het toevoegen van een tag. Dit soort simpele dingen maakt het leven in ActiveCampaign land nog beter.

Lees verder »

ActiveCampaign automatisering; houd het simpel

Hoe complexer hoe beter? Nee zelfs niet voor een procesmanager als ik. Juist de eenvoud maakt het simpel en overzichtelijk. Waarom dan van die hele onoverzichtelijke automatiseringen? Van die gedrochten waar je na maanden zelf ook niets meer van snapt.
KISS (Keep It Simple, Stupid) is hier mijn advies.

Lees verder »

Volg op Facebook

Schrijf je onderstaand in voor de wekelijkse ActiveCampaign Maandag Tip