Hoe vul je ontbrekende gegevens

Ontbrekende data? Wat doe je daarmee? Stel jen het de voornaam bij je opt-in formulieren niet als verplicht veld gemarkeerd. Hoe stuur je dan toch een gepersonaliseerd bericht..
Hoe vul je ontbrekende gegevens in

Geen voornaam! En nu?

Het kan de beste overkomen zeg maar. Je hebt een opt-in formulier gemaakt en je komt er later achter dat je de voornaam niet als verplicht veld hebt gemarkeerd. Of je hebt bewust het voornaam veld niet als verplicht gemarkeerd. Dat kan natuurlijk ook.

Vaak begin je je e-mails met een persoonlijke groet, als bijvoorbeeld “Beste Piet,”. Maar goed wat doe je nu als ‘Piet’ in dit geval zijn voornaam niet heeft ingevuld.?

Standaard vult ActiveCampaign dan niets in, en het wordt het “Beste  ,”. Dan staat er een spatie waar anders de voornaam staat.

Toch personaliseren

Gelukkig is er een optie om toch een meer persoonlijke aanhef te doen dan Beste met een spatie. Je zou er dan bijvoorbeeld kunnen invullen “Beste relatie, of Beste lezer”. 
Wat je er niet invult is aan jou.

Hoe doe je dat?

Om een niet ingevuld veld toch te vullen, zoals in dit voorbeeld de voornaam, is er gelukkig een optie in ActiveCampaign om het veld met een standaardwaarde te vullen. Die waarde wordt ingevuld als het veld leeg is.

Uiteraard kun je dit dan ook doen voor alle andere velden die beschikbaar zijn, of die je zelf hebt aangemaakt.

Om de standaardwaarde toe te voegen volg je onderstaande stappen;

  • Ga naar lijsten;
  • Klik dan op ‘beheer velden’;
  • Ga naar het veld dat je wilt vullen met een standaardwaarde door aan de rechterzijde op het potloodje te klikken;
  • Vul bij standaardwaarde jouw standaardwaarde in, in mijn voorbeeld ‘relatie’ en klik op opslaan.
Vanaf nu wordt de standaardwaarde ingevuld in je e-mail als je de betreffende variabele opneemt in je e-mail. Dus in mijn geval ‘Beste %FIRSTNAME%’. 
Als er dus geen voornaam is ingevuld wordt de standaardwaarde ingevuld.

Bonus informatie

Wist je overigens dat je meer kan doen met de variabelen?

Met variabelen kun je het hoofdlettergebruik van de gegevens wijzigen wanneer deze in je campagne worden ingevoegd. 
Als bijvoorbeeld niet alle voornamen met een hoofdletter zijn ingevoerd kun je die toch netjes laten veranderen in een hoofdletter in je e-mail.

De aanpassingen aan de variabelen worden achter het rechtopstaande streepje ( | ) geplaatst. Dus de eerste letter van een voornaam per definitie te wijzigen in een hoofdletter gebruik je onderstaande code;

%FIRSTNAME|UPPERFIRST%

Andere mogelijkheden zijn:

  • UPPER (converteert alles naar hoofdletters)
  • UPPERFIRST (converteert de eerste letter naar een hoofdletter)
  • UPPERWORDS (converteer alle eerste letters van elk woord naar een hoofdletter)
  • TITLECASE (converteert de eerste letter van elk woord naar een hoofdletter en alle andere letters naar kleine letters)
  • LOWER (converteer alles naar kleine letters)
  • LOWERFIRST (converteert de eerste letter naar een kleine letter)
  • LOWERWORDS (converteer alle eerste letters van elk woord naar een kleine letter)
Ik ben benieuwd of je dit al wist en of je dit gaat toepassen.

Laat je het mij weten?

Delen mag altijd, gebruik dan een van de buttons hieronder.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Laatste artikelen

ActiveCampaign en nieuwe functies

Soms loop je zomaar tegen een geweldig functie aan. Een mooie verrassing van ActiveCampaign. Een waarschuwing ontvangen dat je op het punt staat een andere automatisering op te starten door het toevoegen van een tag. Dit soort simpele dingen maakt het leven in ActiveCampaign land nog beter.

Lees verder »

ActiveCampaign automatisering; houd het simpel

Hoe complexer hoe beter? Nee zelfs niet voor een procesmanager als ik. Juist de eenvoud maakt het simpel en overzichtelijk. Waarom dan van die hele onoverzichtelijke automatiseringen? Van die gedrochten waar je na maanden zelf ook niets meer van snapt.
KISS (Keep It Simple, Stupid) is hier mijn advies.

Lees verder »

Rapportages binnen ActiveCampaign

Hoe presteert een e-mail die je hebt verzonden in een automatisering en/of campagne.
Kijk je er wel eens naar? In deze tip laat ik je de mogelijkheden zien van rapportages. In het kader van Meten is Weten.

Lees verder »

Volg op Facebook

Schrijf je onderstaand in voor de wekelijkse ActiveCampaign Maandag Tip