Hoe voorkom ik dat mijn berichten als spam gemarkeerd worden?

Om te voorkomen dat je campagnes en de e-mails uit een automatisering als spam gemarkeerd worden, kun je twee dingen doen. 100% voorkomen dat je als spam wordt gemarkeerd lukt niet, maar dit is een stap in de goede richting.
ActiveCampaign voorkom spam

E-mail verificatie & DKIM

Waarschijnlijk zul je als lezer al heel snel denken, laat maar dit snap ik niet. MAAR let toch even op. Dit technische onderdeel is WEL heel belangrijk voor jou als verzender van e-mails vanuit ActiveCampaign.

Mijn advies als je niet technisch bent, besteed dit uit aan je webbeheerder of iemand anders die dit voor je kan doen.

Waarom zou ik dit doen?

Wanneer je als online marketeer werkzaam bent, en dat ben je, zal de term “e-mail deliverability” je bekend voorkomen.
Eenvoudig gezegd bedoelen we met e-mail deliverability het percentage van de verzonden e-mails die ook daadwerkelijk hun eindbestemming halen. 

Gemiddeld zal 30% (en ik hoop voor jou dat door segmenteren die al veel hoger is) van de door jou verzonden e-mails geopend worden. Dat is al mooi. Maar helaas komt er ook een gedeelte in de spamfolders terecht.

Jouw e-mails kunnen al snel gezien worden als marketing e-mails en dus als spam worden gemarkeerd. Hierdoor zal jouw potentiële ontvanger deze nooit lezen. 

Reden genoeg om uit te zoeken op basis van welke factoren de e-mail deliverability verlaagd, of juist verhoogd wordt! In dit artikel vertel ik je hier meer over.
DKIM en Sender ID zijn hierbij twee belangrijke hulpmiddelen. Ook komt SPF in aanmerking om iets mee te doen, maar dat kan alleen bij een bedrijfsabonnement. Dt laat ik dan ook verder buiten beschouwing.

DKIM: DOMAIN KEYS IDENTIFIED MAIL

DKIM is de afkorting voor Domain Keys Identified Mail, wat ingezet wordt als afzender-authenticatie. 

Omdat ik hier geen theoretisch en technisch verhaal wil houden, doe ik het kort. Als je meer  wilt weten, hier een link naar wikipedia

Met DKIM kan met meer zekerheid vastgesteld worden, dat het afzenderadres van een mailbericht echt is. Zo kan dus ook worden vastgesteld, dat er geen misbruik wordt gemaakt van het afzenderadres door kwaadwillende personen. DKIM kijkt dus enkel naar de verzender van de mailberichten, niet naar de inhoud.

Om dit in te stellen, zul je een aantal aanpassingen moeten (laten) doen in je DNS records.

SenderID

SenderID is een methode die E-mail Service Providers (ESP’s) gebruiken om te kijken of een e-mail daadwerkelijk verstuurd is vanaf het domein waarvan het afkomstig lijkt te zijn. 

Steeds meer ESP’s maken gebruik van deze controlefunctie. Het correct instellen van SenderID verhoogt je verzendreputatie en verkleint de kans dat je e-mail in de spambox terecht komt.

Hoe kom ik aan de gegevens?

In onderstaande video laat ik je zien hoe je aan de gegevens komt, die je nodig hebt om de DNS records aan te passen.
Stuur de gegevens door aan je webmaster en die kan het voor je instellen.

Delen mag altijd, gebruik dan een van de buttons hieronder.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Laatste artikelen

Lijsten of tags?

Lijsten of tags? That is the question.
Wat zijn lijsten en wat zijn tags en hoe gebruik je ze het meest efficiënt.
Eigenlijk is er geen gouden regel, het is meer wat jij zelf het prettigste vindt werken.

Lees verder »

Split- of A/B test

Soms weet je niet wat de juiste onderwerpregel is van een e-mail. Je twijfelt welke beter is. Gelukkig heeft ActiveCampaign de optie om een zogenaamde split- of A/B test te doen.

Lees verder »

Volg op Facebook

Schrijf je onderstaand in voor de wekelijkse ActiveCampaign Maandag Tip