Contacten uitsluiten in ActiveCampaign

Soms heb je contacten die zich steeds inschrijven maar die jij misschien niet op een lijst wilt hebben. Laatst vroeg een klant of je een contact kunt uitsluiten. Dat kan. In deze tip leg ik je uit hoe je dat doet.
Winst met ActiveCampaign uitsluiten van contacten doe je zo

Uitsluiten van contacten, wat is dat?

Voorkomen dat ‘ongewenste’ contacten zich inschrijven op je nieuwsbrief of een digitale weggever is niet mogelijk. Maar op alles wat daarna gebeurt heb je wel invloed.

Sommige ondernemers willen niet dat hun ‘concurrent’ mee kijkt. En zo zijn er meer redenen te noemen om bepaalde contacten te blokkeren.

Door een contact uit te sluiten van lijst(en) kun je voorkomen dat het betreffende contact e-mails ontvangt vanuit een automatisering of campagne.

Uitsluiten, hoe werkt dat?

Contacten, lees e-mailadressen, kunnen op verschillende manieren aan de lijst met uitsluitingen worden toegevoegd:

  1. Een gebruiker van het ActiveCampaign account kan een contact handmatig toevoegen.
    Je kunt een compleet e-mailadres of een e-mailadres toevoegen die op een bepaalde manier begint of eindigt. Met deze methode wordt de status ‘Actief’ van een contact niet verwijderd en worden de abonnementen op geen enkele manier gewijzigd. Het betreffende e-mailadres ontvangt geen e-mails meer.
  2. Een contact heeft in een verzonden e-mailop de koppeling% UNSUBSCRIBELINK% & ALL geklikt.
    Wanneer een contact op deze afmelden link klikt, kun je dit zien op de pagina “Uitsluitingen beheren”. Bovendien heeft het contact de status Afgemeld voor elke lijst waarop hij is geabonneerd gekregen.
  3. Een contact heeft op de spamknop in zijn inbox geklikt om jouw e-mail als spam te markeren.
    In dit geval wordt het contact toegevoegd aan een lijst met uitsluitingen die verborgen is voor jouw account wegens compliance regulatie.Een contact die op deze manier aan de lijst met uitsluitingen wordt toegevoegd, heeft voor elke lijst een status zonder abonnement.
  4. Uitsluiten via een import.
    Het is mogelijk via een csv bestand een lijst met contacten te importeren en gelijk uit te sluiten.

Waar vind je de lijst met uitsluitingen?

De lijst met uitsluitingen is een onderdeel van contacten.
Als je in de linkerbalk op contacten klikt zie je een aantal opties verschijnen. Een daarvan is “Beheers uitsluitingen”. In het Engels vind je het onder “Manage Exclusions“.

Handmatig uitsluiten

Door naar het scherm “Beheers uitsluitingen” te gaan kun je handmatig contacten toevoegen.
Je kunt bij het toevoegen kiezen of je het contact voor alle lijsten uitsluit of alleen voor een bepaalde lijst. De keuze is aan jou.

Verwijderen/wijzigen van de uitsluitings lijst

Uiteraard kun je contacten ook verwijderen van deze lijst. 
Dat doe je door naar de lijst te gaan en te klikken op verwijderen. Dit geldt dus alleen voor contacten die je middels punt 1, 2 of 3 zijn toegevoegd.
Wijzigen kan ook. Je kunt middels wijzigen een aanpassingen doen in de betreffende lijsten waar je het contact voor had uitgesloten.

Heb je nog vragen over uitsluiten of andere vragen, laat hieronder dan een bericht achter.

Delen mag altijd, gebruik dan een van de buttons hieronder.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Laatste artikelen

Preheader of voorbeeldtekst

Je kunt eenvoudig een preheader-tekst maken voor je e-mails met behulp van de preheader-teksteditor. Het toevoegen van preheader-tekst aan je e-mail biedt ontvangers van de e-mail een voorproefje van de inhoud van de e-mail. Dit kan je niet alleen helpen opvallen in een drukke inbox, maar het kan ook helpen om de open rate te verhogen.

Lees verder »

Volg op Facebook

Schrijf je onderstaand in voor de wekelijkse ActiveCampaign Maandag Tip