ActiveCampaign en AVG proof formulieren | Winst met ActiveCampaign
ActiveCampaign AVG opt-in formulier

ActiveCampaign en AVG proof formulieren

Ik krijg veel vragen over AVG en opt-in formulieren in combinatie met ActiveCampaign. In dit artikel leg ik het je uit.
boek in 10 stappen effectieve e-mailmarketing ontmaskerd
Mijn boek helpt jou in 10 simpele stappen om jouw e-mailmarketing op orde te brengen.
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents
    Scroll to Top

    AVG en ActiveCampaign, hoe doe je dat?

    AVG proof opt-in formulieren in ActiveCampaign maken is een beetje lastiger dan in een aantal andere autoresponders. Aan de andere kant is het wel heel flexibel.
    In dit artikel kun je stap voor stap jouw opt-in formulier AVG proof maken en het proces erachter.

    AVG Proof?
    Ongetwijfeld zul je weten dat 28 mei 2018 de AVG geldt (eigenlijk al 2 jaar daarvoor maar laten we die details achterwege laten). Dat heeft impact op de manier hoe je nieuwe contacten kunt verzamelen en benaderen.
    Aangezien dit artikel geen AVG cursus is, daarvoor kun je overigens naar
    AVGBootcamp gaan, maar een instructie hoe je AVG opzet in ActiveCampaign, beperken we de inhoud tot een praktische handleiding zodat jij aan de slag kunt.

    Waar moet je opt-in formulier aan voldoen?

    Om een e-mailadres te mogen verzamelen moet je expliciete toestemming vragen aan de persoon die het opt-in formulier invult.

    Je geeft heel duidelijk aan wat het contact kan verwachten als deze de naam en het e-mailadres invult.

    Bij een gratis weggever kun je iets zetten als;
    Ja, ik ga akkoord met het ontvangen van x e-mails met aanvullende informatie over de weggever.

    Hier kun je eventueel een tweede checkbox plaatsen met de inschrijving voor de nieuwsbrief. Persoonlijk raad ik dat af. Hoe meer keuzes hoe groter de kans dat er niets wordt aangevinkt.
    Je kunt aan in bijvoorbeeld de laatste 2 e-mails van je funnel vragen of ze ook je nieuwsbrief willen ontvangen. Als het goed is hebben ze jouw waarde ervaren en is de stap veel makkelijker om in te schrijven op jouw nieuwsbrief.

    Je mag geen koppelingen aanbrengen, dus;
    Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang mijn gratis e-boek, is niet toegestaan.

    Wat veel ondernemers ook niet duidelijk is, is dat een opt-in formulier niet een dubbele opt-in hoeft te hebben. Een dubbele opt-in is een inschrijver laten bevestigen via een bevestiging e-mail.

    Leadmagnet of weggever

    Een opt-in formulier wordt veelal gebruikt om een leadmagnet of digitale weggever te promoten. Je wilt het contact een gratis e-book geven tegen betaling van de naam en het e-mailadres om daarna het contact te mailen om uiteindelijk een betaald product aan te bieden.

    De aanvragen dient toestemming te geven voor het ontvangen van de betreffende e-mails.

    Wil de aanvrager dat niet dan zul je de weggever wel moeten afleveren en daarna ervoor zorgen dat je het e-mailadres verwijderd. Die goedkeuring regel je via een checkbox.

    Uitzondering

    Er is een uitzondering. Als je een opt-in formulier hebt voor je nieuwsbrief (gebruik die term niet op je website, maar je weet nu wel waar het over gaat) hoef je geen checkbox te plaatsen voor toestemming als er heel duidelijk staat wat je krijgt, wanneer en hoe vaak.
    Je kunt bij het contact bij de lijst kijken wanneer de inschrijving heeft plaats gevonden. Dat heb ik in een eerder artikel uitgelegd.

    Vraag geen toestemming voor je privacyverklaring

    Een veel gemaakte fout is dat je een checkbox ziet wat je verplicht moet aanvinken om goedkeuring te geven voor de privacyverklaring. Dat is echt onzin. De privacyverklaring is een document op je website ter informatie hoe jij met de gegevens omgaat. Daar hoef je als aanvrager geen goedkeuring voor te geven.

    Verplicht aanvinken

    Dank komen we gelijk bij een andere veelgemaakte fout, de verplichting om een checkbox aan te vinken. Een checkbox mag geen verplicht veld zijn. De aanvrager moet de keuze hebben om wel of geen vinkje te zetten.

    Aan de slag

    Goed dat was globaal de theorie. Onderstaand een video hoe je dit allemaal doet.

    LET OP

    Alle handelingen die je gaat uitvoeren gelden per opt-in formulier. Dus voor elke opt-in formulier moet je onderstaande handelingen uitvoeren.

    Inhoud video:

    • 00:15 Lijst aanmaken
    • 01:00 Opt-in formulier aanmaken
    • 02:10 Aangepaste velden maken
    • 05:20 Automatisering maken voor AVG
    • 18:31 Aanmeld gegevens kunnen aanvullen
    • 22:15 Voorbeeld hele proces met mijn foutjes 🙂
    • 31:31 einde video

    Als je vragen hebt stel je vraag onderaan dit artikel en ik geef je een antwoord.

    Ik hoop hiermee een hoop vragen te hebben weggehaald over AVG.

    0 0 vote
    Article Rating
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    8 Reacties
    Newest
    Oldest Most Voted
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Mandy schmidt

    Hi Jan

    Op 10:54 min praat je over een updatelink
    Je zou daar later op terug komen
    Wanneer is dat in het filmpje?

    Groet
    Mandy

    mandy

    Hallo Jan, Je had het over een updatelink daar zou je later op terug komen.
    Is dat in een ander video of is mij iets ontgaan?

    Fokke

    Hoi Jan, als je geen toestemming hoeft te vragen voor je privacy statement, dan moet je dat toch wel vragen voor je algemene voorwaarden?

    Fokke

    Ik heb nu 2 hokjes, waarvan 1 de toestemming voor privacy en 1 toestemming voor mijn tips. Die van de privacy heb ik er juist bijgezet om te voldoen aan de avg. Ik dacht toch echt dat ik er nog in elk geval iets moest bijzetten om te voldoen aan die AVG. Gewoon weglaten dus?

    Ja, ik wil ook de wekelijkse Maandag ActiveCampaign Tip ontvangen

    8
    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x