ActiveCampaign en AVG proof formulieren

Ik krijg veel vragen over AVG en opt-in formulieren in combinatie met ActiveCampaign. In dit artikel leg ik het je uit.
ActiveCampaign AVG opt-in formulier

AVG en ActiveCampaign, hoe doe je dat?

AVG proof opt-in formulieren in ActiveCampaign maken is een beetje lastiger dan in een aantal andere autoresponders. Aan de andere kant is het wel heel flexibel.
In dit artikel kun je stap voor stap jouw opt-in formulier AVG proof maken en het proces erachter.

AVG Proof?
Ongetwijfeld zul je weten dat 28 mei 2018 de AVG geldt (eigenlijk al 2 jaar daarvoor maar laten we die details achterwege laten). Dat heeft impact op de manier hoe je nieuwe contacten kunt verzamelen en benaderen.
Aangezien dit artikel geen AVG cursus is, daarvoor kun je overigens naar
AVGBootcamp gaan, maar een instructie hoe je AVG opzet in ActiveCampaign, beperken we de inhoud tot een praktische handleiding zodat jij aan de slag kunt.

Waar moet je opt-in formulier aan voldoen?

Om een e-mailadres te mogen verzamelen moet je expliciete toestemming vragen aan de persoon die het opt-in formulier invult.

Je geeft heel duidelijk aan wat het contact kan verwachten als deze de naam en het e-mailadres invult.

Bij een gratis weggever kun je iets zetten als;
Ja, ik ga akkoord met het ontvangen van x e-mails met aanvullende informatie over de weggever.

Hier kun je eventueel een tweede checkbox plaatsen met de inschrijving voor de nieuwsbrief. Persoonlijk raad ik dat af. Hoe meer keuzes hoe groter de kans dat er niets wordt aangevinkt.
Je kunt aan in bijvoorbeeld de laatste 2 e-mails van je funnel vragen of ze ook je nieuwsbrief willen ontvangen. Als het goed is hebben ze jouw waarde ervaren en is de stap veel makkelijker om in te schrijven op jouw nieuwsbrief.

Je mag geen koppelingen aanbrengen, dus;
Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang mijn gratis e-boek, is niet toegestaan.

Wat veel ondernemers ook niet duidelijk is, is dat een opt-in formulier niet een dubbele opt-in hoeft te hebben. Een dubbele opt-in is een inschrijver laten bevestigen via een bevestiging e-mail.

Leadmagnet of weggever

Een opt-in formulier wordt veelal gebruikt om een leadmagnet of digitale weggever te promoten. Je wilt het contact een gratis e-book geven tegen betaling van de naam en het e-mailadres om daarna het contact te mailen om uiteindelijk een betaald product aan te bieden.

De aanvragen dient toestemming te geven voor het ontvangen van de betreffende e-mails.

Wil de aanvrager dat niet dan zul je de weggever wel moeten afleveren en daarna ervoor zorgen dat je het e-mailadres verwijderd. Die goedkeuring regel je via een checkbox.

Uitzondering

Er is een uitzondering. Als je een opt-in formulier hebt voor je nieuwsbrief (gebruik die term niet op je website, maar je weet nu wel waar het over gaat) hoef je geen checkbox te plaatsen voor toestemming als er heel duidelijk staat wat je krijgt, wanneer en hoe vaak.
Je kunt bij het contact bij de lijst kijken wanneer de inschrijving heeft plaats gevonden. Dat heb ik in een eerder artikel uitgelegd.

Vraag geen toestemming voor je privacyverklaring

Een veel gemaakte fout is dat je een checkbox ziet wat je verplicht moet aanvinken om goedkeuring te geven voor de privacyverklaring. Dat is echt onzin. De privacyverklaring is een document op je website ter informatie hoe jij met de gegevens omgaat. Daar hoef je als aanvrager geen goedkeuring voor te geven.

Verplicht aanvinken

Dank komen we gelijk bij een andere veelgemaakte fout, de verplichting om een checkbox aan te vinken. Een checkbox mag geen verplicht veld zijn. De aanvrager moet de keuze hebben om wel of geen vinkje te zetten.

Aan de slag

Goed dat was globaal de theorie. Onderstaand een video hoe je dit allemaal doet.

LET OP

Alle handelingen die je gaat uitvoeren gelden per opt-in formulier. Dus voor elke opt-in formulier moet je onderstaande handelingen uitvoeren.

Inhoud video:

  • 00:15 Lijst aanmaken
  • 01:00 Opt-in formulier aanmaken
  • 02:10 Aangepaste velden maken
  • 05:20 Automatisering maken voor AVG
  • 18:31 Aanmeld gegevens kunnen aanvullen
  • 22:15 Voorbeeld hele proces met mijn foutjes 🙂
  • 31:31 einde video

Als je vragen hebt stel je vraag onderaan dit artikel en ik geef je een antwoord.

Ik hoop hiermee een hoop vragen te hebben weggehaald over AVG.

Delen mag altijd, gebruik dan een van de buttons hieronder.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

4
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
JanEvertsFokke Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Fokke
Gast

Hoi Jan, als je geen toestemming hoeft te vragen voor je privacy statement, dan moet je dat toch wel vragen voor je algemene voorwaarden?

Laatste artikelen

ActiveCampaign en nieuwe functies

Soms loop je zomaar tegen een geweldig functie aan. Een mooie verrassing van ActiveCampaign. Een waarschuwing ontvangen dat je op het punt staat een andere automatisering op te starten door het toevoegen van een tag. Dit soort simpele dingen maakt het leven in ActiveCampaign land nog beter.

Lees verder »

ActiveCampaign automatisering; houd het simpel

Hoe complexer hoe beter? Nee zelfs niet voor een procesmanager als ik. Juist de eenvoud maakt het simpel en overzichtelijk. Waarom dan van die hele onoverzichtelijke automatiseringen? Van die gedrochten waar je na maanden zelf ook niets meer van snapt.
KISS (Keep It Simple, Stupid) is hier mijn advies.

Lees verder »

Rapportages binnen ActiveCampaign

Hoe presteert een e-mail die je hebt verzonden in een automatisering en/of campagne.
Kijk je er wel eens naar? In deze tip laat ik je de mogelijkheden zien van rapportages. In het kader van Meten is Weten.

Lees verder »

Volg op Facebook

Schrijf je onderstaand in voor de wekelijkse ActiveCampaign Maandag Tip